KALE; SATIN ALMAYLA İLGİLENİYOR

Küresel kriz öncesinde İtalya seramik sektörünün 10’uncu büyük oyuncusu olan Fincuoghi firmasını Haziran 2011’de satın alan Kale Grubu, dünyanın “hatırı sayılır” oyuncularından biri olmak için çıktığı globalleşme yolunda, Ortadoğu ve Türki Cumhuriyetler’de inorganik büyümek için satın almalarla yakından ilgilenmeye başladı.
Satın almanın üzerinden geçen 20 ayda bu ülkede neler gerçekleştirdiklerini ve bu satın almanın gruba neler kazandırdığını anlatmak için gazetecilerle İtalya’da biraraya gelen Kale Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Zeynep Bodur Okyay, “Biz Fincuoghi ve ona ait üç markayı satın aldıktan sonra İtalya’da Kale Italy isimli bir şirket kurduk. İtalya bu işin merkezi. Burada olmanın bizim için üç önemli noktası vardı. Birincisi, Made in İtaly imajı bizim için önemliydi. İkincisi, İtalya 60 milyon nüfusu olan bir ülke ama yurtdışında yaşayan 15-20 milyon İtalyan var. Burada üretim yapmak, yurtdışındaki İtalyanlar’ı da arkanıza almak anlamına geliyor. Çünkü, İtalya’nın lider olduğu sektörlerde dünyadaki İtalyanlar söz sahibi. Yani kendi ülkelerinin mallarını pazarlıyorlar. O kanala penetre olmak ve malınızı satmak daha kolay. Ticaret biraz da onların elinde. Bu da bize avantaj sağlayacak. Üçüncüsü ise lojistik altyapı bu sektör için çok önemli. İtalya’dan her gün 10-20 TIR mal sadece Almanya’ya gidiyor. Böylece pazara daha yakın olmayı ve pazarı içinde yönetmeyi arzu ediyoruz. Ayrıca hizmet tarafında da olacağız. Uzun vadeli bakış açımız var. Avrupa’da kişi başına seramik kullanımı yüksek. Bu satın alma bizim globalleşme adına attığımız ilk adımlar. Ayrıca biz Kale Italia ile Türkiye’de üretilen Kale ürünlerinin de pazarlamasını yapacağız. Her an Avrupa’da olacağız. Avrupa’dan başlayıp gelişen pazarlara girmeyi hedefliyoruz” dedi.

‘İran ciddi rakip olabilir’

Bu modelle farklı pazarlarda büyümeyi düşündüklerini ve gelişmekte olan pazarları tercih edeceklerini belirten Zeynep Bodur Okyay, “Örneğin İran’da seramik üretiminde çok ileride. Azerbaycan ve Türkmenistan’da İran ürünü var. Irak pazarında da İran ürünü hakim. Hammaddesi temiz ve güzel. Ancak çok yatırım var ama verimli ve düzgün çalışmıyor. Eğer İran dünyaya ciddi anlamda açılabilse Türkiye için ciddi bir rakip olabilir. İran’da Çin kadar potansiyel var. İran’dan bize gelip know-how verin diyenler oldu, hala da oluyor. Bizden de İran’da üretim yapmak için bakan firmalar oldu ancak bu gerçekleşmedi. Biz inorganik büyüme planlarımız çerçevesinde İran’da bir satın almayı düşünebiliriz. Aynı şekilde Irak pazarında savaş sonrasında oluşan çok büyük potansiyel var. Saddam zamanında bizden teknik destekler istemişlerdi, biz de vermiştik. Irak pazarında da satın almalara sıcak bakıyoruz. Aynı şekilde enerjinin ucuz olduğu Suudi Arabistan’da da satın almalarla ilgileniyoruz” dedi.

‘Afrika enteresan ilerliyor’

Türki Cumhuriyetler’de enerjinin ucuz olduğunu ancak ayrı ayrı bakıldığında ülke pazarlarının potansiyelinin küçük olduğunu belirten Zeynep Bodur Okyay, “Burada sadece bir ülkeye yönelik satın almalarla ilgilenmiyoruz. Örneğin, Azerbaycan’da İlham Aliyev yeni bir tesis kurdu. Ama pazar küçük. Kazakistan’da da bir tesis kuruldu onun da pazarı küçük. Biz Türki Cumhuriyetler’in hepsinin içinde olduğu bir pazara yönelik olarak satın almalarla ilgilenebiliriz” dedi. Kendileri için en enteresan pazarlardan birinin Afrika olduğunu belirten Zeynep Bodur Okyay, “Afrika enteresan bir şekilde gelişiyor. Bütün Afrika yeniden yapılandırılıyor. Buralarda yatırımı düşünüyoruz. Çünkü bizim için oralarda marka olma ihtimali çok yüksek. Oralarda ne kadar erken varolursak, insanlar gözünü açtığını bizi görürler. Ve hızlı bir şekilde marka olabiliriz. Bununla ilgili de çalışmalarımız sürüyor. Biz dünyada hatırı sayılır bir oyuncu olmak istiyoruz” diye konuştu.

Doğu’ya yatırımı şimdilik dondurduk

3-4 yıl önce daha açılımın adı bile yokken, Doğu ve Günedoğu’ya yatırım yapmak için araştırma yaptıklarını belirten Zeynep Bodur Okyay, “Urfa, Malatya ve Mardin’e gittik. Yerli doğalgazla yapabilir miyiz diye baktık. Gaz fabrikaya kadar gelmiyordu. İnsan kaynağı olarak da baktık, ama istediğimiz insan kaynağı yoktu. Yatırım yapmak kolay değildi. Üçüncü olarak da lojistiğe baktık. Burada üretilen mallar daha çok İran, Irak ve Suriye’ye gidiyor. Gördük ki, Avrupa’yı hedeflersek lojistiğe takılıyoruz. Bunlar olmayınca geri adım atmak zorunda kaldı. O bölgede nerede ne yapılabilir diye hala bakıyoruz. Şartlar oluşmadığı için yatırımı da şimdilik dondurduk” dedi.

Irak, Almanya’yı geçebilir

Kale’nin üretim açısından Avrupa üçüncüsü ve dünya 12’ncisi olduğunu belirten Zeynep Bodur Okyay, “Türkiye’nin ihracatının yüzde 2’sini yapıyoruz. Avrupa ve dünyada Marazzi birinci sırada, Cersanit Avrupa ikincisi. Avrupa’da üçüncü sırada ise biz varız. Bu yıl Cersanit’i geçeceğiz. Malı Avrupa’da olan tek Türk firmasıyız. İhracatta Çin, İtalya, İspanya, Türkiye sıralaması var. Kale olarak en büyük ihracatımızı 12 milyon euro ile Almanya’ya yapıyoruz. Irak ikinci sırada. Ancak Irak’ın yakın bir gelecekte Almanya’yı da geçip birinci sıraya yükseleceğini öngörüyoruz” dedi. Dünyanın 13 noktasında showroomları olduğunu belirten Zeynep Bodur Okyay, “Fildişi Sahili’nde, Hong Kong’da bile showroomumuz var. 2014’e kadar bu sayıyı 25’e çıkartacağız. Irak burada yine öne çıkacak. Şu anda Irak’ta 2 showroomumuz var. Ancak 2014’te bu sayı 10’a çıkacak. Gerekirse 2 showroom daha yapma planımız var” diye konuştu.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s